پیوندها
» مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري قم
» متون سياسي
» همايش و جشنواره استاني نظام پيشنهادها
» انجمن علوم سياسي ايران
» موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي
» سياست و پژوهش
» دكتر مهدي مطهر نيا
» دكتر مقصود رنجبر
» دكتر مجتبي مقصودي
» بانک اطلاعات نشریات کشور
» پژوهشکده اطلاعات و مدارک علمی ایران
» پایگاه SID - جهاد دانشگاهی
» ایران پژوهش
» زبان انگلیسی سرایان
» جامعه مترجمان رسمی ایران
» دکتر داود فیرحی
» دکتر نجف لک زایی
» علمی کاربردی استانداری قم
» گردونه(دانشجویان ارشد مجازی دانشگاه تهران)
» فدراسيون گلف
جستجو
 فارسی :: انگلیسی
ز نورت جهل بگریزد، اگر شمعی و رخشنده ............. زجودت فقر بگریزد، اگر ابری و بخشنده
صفحه اول  >> اخبار >>
سیاست روز :: سایت شخصی دکتر رضا دلاوری | همایش یک روزه "رویکرد ایرانی به دانش سیاست
همایش یک روزه "رویکرد ایرانی به دانش سیاست
موضوع: سياسي

روز پنج شنبه ، پنج خرداد ماه 1390، تالار بتهوون خانه هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر شمالی شهر تهران پذیرای جمعیت عظیمی از علاقمندان به دانش سیاست بود. در حالی که این سالن با ظرفیت 170 نفر گنجایش تمامی حاضران علاقه مند و شرکت کننده را نداشت؛ اما علی رغم کمبود فضا، دانشجویان و پژوهشگران با شوق و علاقه ی فراوان از سالن ها و راهروهای اطراف و حتی در راه پله ها سخنان اساتید و صاحبنظران سخنران را از طریق تلویزیون های مداربسته پیگیری می کردند .

      حضور جمعیت مشتاق دانشجویان ،  تنها نکته ی مثبت این همایش نبود؛ اساتیدی که با  دیدگاه و نظرات متفاوت و گاه متضاد از اکثر دانشگاه های کشور در این هم اندیشی یک روزه حاضر بودند تحقق واقعی کرسی های آزاد اندیشی را در فضایی کاملا علمی به معرض نمایش گذاردند ، همچنان که سبب اهمیت و تنوع بیشتر این همایش شد، جایگاه بلامنازع انجمن علوم سیاسی ایران را به مثابه پویا ترین نهاد علمی دانش سیاست در کشور تثبیت و مورد تایید همگان قرار گرفت.

      پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید، همایش با سخنان دکتر مجتبی مقصودی رئیس انجمن علوم سیاسی ایران آغاز گردید . سپس دکتر سلیمی دبیر علمی همایش ضمن ارائه گزارشی از فرایند برگزاری و نحوه انتشار فراخوان و جذب مقالات برتر، هدف از برگزاری این همایش را فراتر از تکرار ادبیات دیگر اندیشمندان و صاحبنظران جهانی، بلکه ناظر بر ارائه و بررسی اندیشه ها و نظریه های تولیدی و نو آورانه دانشمندان و نظریه پردازان ایرانی و مسلمان برشمرد. این همایش یک روزه در چهار نشست تخصصی پیش بینی و برگزار شد.

نخست: علم سیاست ، مفاهیم ایرانی

 

   دکتر علیخانی: علوم  اسلامی و ادبیات فارسی گنجینه و میراثی است که شناخت آن برای فهم اندیشه ی سیاسی لازم و اجتناب ناپذیر است .

 

 

 

 

   " زبان اندیشه ی سیاسی در ایران و اسلام ؛ نگاه روش شناسانه " عنوان مقاله ی دکتر علی اکبر علیخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بود . دکتر علیخانی با اشاره به این نکته که برای ورود به هر علمی  نیازمند دانستن زبان آن علم هستیم ، اظهار داشت : برای هر پژوهشگری در زمینه اندیشه ی سیاسی اسلام و ایران دانستن زبان اندیشه ی سیاسی لازم و ضروری است. مباحث سیاسی اجتماعی در جهان اسلام ، از ابتدا آمیخته با علومی مثل تفسیر ، حدیث ، فقه و کلام بوده است که مجموعا به آنها علوم یا معارف اسلامی اطلاق می شود . بخش دیگری از اندیشه و معرفت سیاسی ما ریشه در ایران باستان دارد . بر این اساس برای فهم مباحث سیاسی اسلامی ، دانستن علوم اسلامی را ضروری عنوان کرد . در ادامه افزود ، باید از این میراثی که به ما رسیده است استفاده کنیم  ، و این میراث را شامل علوم  اسلامی و ادبیات فارسی دانست که شناخت از آن برای فهم اندیشه ی سیاسی لازم است همچنین قرآن، احادیث و روایات، سیره و تاریخ، علوم قرآنی و فقه را چهار پایه برای شناخت و بازشناسی اندیشه ی سیاسی عنوان کرد .  در پایان تصریح کرد : دانش ، اندیشه ی گذشته ی خودمان ، هم اکنون بسیار ناچیز است ، اما با دانستن زبان اندیشه ی سیاسی ، قادر خواهیم بود به طور جدی و عمیق به شناخت و بازشناسی اندیشه ی سیاسی در دانش و تمدن اسلامی نایل شویم و متناسب با شرایط امروزی به بازخوانی آن بپردازیم و گام هایی برای آینده برداریم ، که احیای تمدن ایرانی ، اسلامی با ایجاد تمدن جدید از جمله نتایج نهایی آن خواهد بود.

   دکتر سریع القلم : تلقی ما از مفهوم قدرت، دولت و انسان به شدت کهنه و نیازمند تغییر است ؛ چنانکه باید رابطه و تناسب قدرت و مردم را با توجه به حقوق و کرامت انسانی حل و فصل کنیم .

 

   همایش با صحبت های دکتر محمود سریع القلم عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع  " واکاوی  مفهوم قدرت در فرهنگ سیاسی ایرانی " ادامه پیدا کرد. دکتر سریع القلم صحبت های خود را با طرح چند سوال آغاز کرد ، مفهوم قدرت در دانش سیاسی چیست ؟ تناسب این مفهوم در سطح جهانی چیست ؟ چه وضعی در تلقیات مفهوم قدرت داریم ؟

   تلقی از قدرت مي‌تواند به خلاقیت و نوآوری بینجامد. جهت گیری یک نظام سیاسی، فرهنگ جامعه را تشکیل می دهد. وی مشکل رشته ی علوم سیاسی در ایران را، آسیب و مشکل شناختی دانست . برای رهایی از سلطه ی اولویت های فردی در ابتدا باید فرهنگ منازعه را رها کرده، همچنین تلقی ما از غرب 40 سال است که تقریبا منسوخ شده است . تلقی ما از مفهوم قدرت، دولت و انسان به شدت کهنه و نیازمند تغییر است و چنانچه می باید رابطه و تناسب قدرت و مردم را با توجه به حقوق و کرامت انسانی حل کنیم و مباحثی مانند آزادی، عدالت، دولت و ... که مفاهیمی ثانویه هستند در ذیل حقوق و کرامت انسانی  جستجو و توجه نماییم.

     نویسنده ی کتاب " عقلانیت و آینده توسعه یافتگی در ایران " در رابطه  مقاله ی خود این گونه توضیح داد که :  این مقاله  ضمن بررسی تاریخی از واژه و مفهوم قدرت ،این فرضیه را مطرح می کند که به دو دلیل ، مفهوم قدرت در فرهنگ سیاسی ایرانیان و ضمیر ناخودآگاه آنان همچنان منفی و برخوردار از یک ذهنیت غیر اخلاقی باقی مانده است : اول به دلیل این که مفهوم قدرت از دامنه ای سیاسی به دو اثر حقوقی تکامل پیدا نکرده است . و دوم اینکه به عنوان یک خط ممتد سیاسی در تاریخ ایران ، قدرت از ثروت تفکیک نشده است . به عبارت دیگر ، ساختار های سیاسی و تأمین ضمانت اجرایی و انضباط سیاسی از نهاد های تولید کننده پول ، سرمایه و ثروت جدا نشده اند . در ساختارهای نوین جهانی به ویژه در کشورهای تازه صنعتی شده مانند ترکیه ، برزیل و مالزی به تدریج قدرت از ثروت تفکیک می شوند . شاید این روش حقوقی بهترین و مطمئن ترین روش برای نظام های سیاسی و اجتماعی است .

   وی سخنان خود را این گونه پایان داد که ایران همواره در پی حفظ تمامیت ارضی و پاسداری از قدرتش بوده است. امروزه کشوری که توان و ظرفیت افزایش قدرت را نداشته باشد نمی تواند از ماهیت قدرت خود دفاع کند. حوزه قدرت باید از هیجان  به سمت رقم، کمیت و خردورزی پیش برود .

     دکتر سیف زاده: ما احتیاج به رندیت و تلفیق عاقلانه، فراسوی طبیعی و فراسوی شهودی  داریم؛ در حالی که این تلفیق ها نمی تواند همیشگی باشد.

 

   سومین سخنران همایش نشست اول ، اندیشمند برجسته ی روابط بین الملل دکتر حسین سیف زاده بود که به ارائه  مقاله ی خویش با عنوان " بن فکن رندانه؛ رویکردی به علم در نظام معنایی ایرانی " پرداخت. وی بن فکن رندانه را رویکردی مناسب در تمدن فرهنگی ایرانی دانست، اما این ایده را به معنای وجود تنها یک روایت ندانست ، بلکه این نگاه به دلیل وجود زیست واره های متعدد و عجیبی است که حالت اندرونی و بیرونی ما را فرا گرفته است . به همان اندازه که زندگی ما گفتمانی نیست .

    این استاد دانشگاه تهران در تعریف روشنفکر بیان کرد: روشنفکر کسی است که به مبادی و مبانی فکر خود آگاه باشد و علاوه بر نقادی ، عینکی که با آن می بیند را هم بشناسد . اما ایرانی ها در نا خود آگاه خود را می شناسند ، اما در خود آگاه  شان این مساله به صورت معرفت در نیامده  است . وی دلیل وجود این نگرش را در عقایدی دانست که پس از حمله اعراب به ایران به وجود آمد و مکاتب متفاوتی در ایران ایجاد شد که تقریبا بومی نیستند ، یعنی تدبیر ایرانی در آنها نیست. وی در ادامه افزود ما احتیاج به رندیت داریم . یعنی کسی که فراسوی طبیعی و فراسوی شهودی اش  عاقلانه تلفیق کند . در حالی که این تلفیق ها نمی تواند همیشگی باشد .

       دکتر دلاوری:  جامعه آشوبناک  جامعه ای با توازنی شکننده از نیروهای متعارض است و دولت نیز عرصه ستیزه ی مداوم سیاسی می باشد.

 

     سخنران بعدی نشست دکتر ابوالفضل دلاوری از دانشگاه علامه طباطبایی  بود ، که به ارائه مقاله ی خویش با عنوان " تحولات آشفته ، جامعه آشوبناک ، دولت حل منازعه درآمدی بر طرح نظریه درباره سیاست در ایران معاصر "  پرداخت.

       نویسنده کتاب " ریشه های اجتماعی کشمکش و بی ثباتی سیاسی در ایران "  در ابتدا منظور از جامعه آشوبناک را جامعه ای دانست که توازنی شکننده از نیروهای متعارض در درون آن وجود دارد و دولت نیز عرصه ستیزه ی مداوم سیاسی است. این تعبیر که جامعه توازنی شکننده از نیروهای متعارض  است و دولت نیز عرصه های ستیز های مداوم سیاسی ، امروزه بیش از هر زمانی خود را به رخ ناظران می کشد .

       این صاحبنظر جامعه شناسی سیاسی ایران مقاله ی خود را تلاشی دانست که با ترکیبی از رویکردهای تحلیلی و هنجاری و تلفیقی از رهیافت های جامعه شناسی  و سیاست شناختی و هم چنین تألیفی از نگرش های ساختاری و کنش گرانه ، چارچوبی مفهومی برای پردازش یک نظریه ی سیاست ایرانی فراهم شود

     دکتر گل محمدی: تاریخ سیاسی به مثابه شناخت تاریخ تحول امر سیاسی

 

     سخنران دیگر همایش دکتر احمد گل محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود. که به ارائه مقاله ، " مفهوم بندی تاریخ سیاسی " پرداخت . ایشان سخنان خود را با طرح این سوال که " تاریخ سیاسی چیست ؟ "  آغاز کرد . 

     در پاسخ به این پرسش، مترجم کتاب " ایران بین دو انقلاب " به این نکته پرداختند که اصولا  تعریف مناسبی از تاریخ سیاسی وجود ندارد و دلیل آن نیز فقدان روش مناسب پژوهشی در این عرصه است . وی در ادامه این نکته را خاطر نشان ساختند که ؛ میان تاریخ سیاسی و تاریخ غیر سیاسی مرزی وجود ندارد لذا تاریخ سیاسی هویت پیدا نمی کند .

    دکتر گل محمدی در پایان تعریف خود را از تاریخ سیاسی بیان داشت : اگر تاریخ را شناخت رویدادهای گذشته بدانیم و رویداد را هم نوعی تحول " الف " از یک حالت به " ب "  بدانیم ، تاریخ سیاسی یعنی شناخت تحول امر سیاسی . اگر امر سیاسی را امر مرتبط با قدرت سیاسی بدانیم و قدرت سیاسی را قدرتی زور مبنا بدانیم تاریخ سیاسی را می توان شناخت تحول قدرت سیاسی دانست.

   دکتر حسین پوراحمدی: مفهوم عدالت به عنوان یکی از ضرورت های اخلاق انسانی در رویکردهای اصلی اقتصاد سیاسی مورد توجه اساسی قرار نمی گیرد .

 

     سخنران دیگر همایش دکتر حسین  پور احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بودند که به ارائه مقاله خود با عنوان " عدالت در فرا نظریه اقتصاد سیاسی اسلامی " پرداختند.

       این صاحبنظر حوزه اقتصاد سیاسی، مفهوم عدالت را یکی از مهمترین کانون های مفهوم سیاسی در اسلام دانست و این نکته را خاطر نشان ساخت که مفهوم عدالت به عنوان یکی از ضرورت های اخلاق انسانی در رویکردهای اصلی اقتصاد سیاسی مورد توجه اساسی قرار ندارد. همچنین این سوال را که آیا  " عدالت " به عنوان شاخص و نمادی از اخلاق ، انسان گرایی و معنویت الهی در فرا نظریه اقتصاد سیاسی اسلامی، دستیابی به عدالت را به عنوان هدفی عظیم و راهکار اساسی تحقق جامعه ی توحیدی نمایان می سازد را سوال اصلی این مقاله عنوان کرد . وی این نکته را خاطرنشان ساخت که  مفهوم عدالت به عنوان یکی از ضرورت های اخلاق انسانی در رویکردهای اصلی اقتصاد سیاسی مورد توجه اساسی قرار نمی گیرد . و ضرورت اخلاقی انسانی عدالت به صورت ارتقاء معنویت الهی و دستاوردهای مادی و معنوی برای بشر اما در بنیان های فرا نظری اقتصاد سیاسی اسلامی جایگاه کلیدی دارد . وی هدف خود را از نوشتن این مقاله را تبیین جایگاه عدالت در " فرا نظریه اقتصاد اسلامی " بیان کرد و رویکرد پژوهشی این مقاله را ، دستیابی به هدف اساسی نوشتار اعم از فلسفی ، فقهی و کلامی اسلامی عنوان  و دلیل آن را در رویکرد اسلام به مبانی سیاست و اقتصاد و رابطه این دو در قرآن و سنت و نیز در فقه ، فلسفه و کلام اسلامی ذکر کرد .  

    دکتر قادری:  نمی توان تنها هم چون انسان های " مجرد "، تنها به اکنون و آینده بیندیشیم؛  ناگزیریم برای اکنون و آینده به استخراج و فهم گزاره های حیاتی ای بپردازیم که کنونیت را شکل بخشیده است .

 

    این نشست با سخنرانی دکتر حاتم قادری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع " گزاره هایی در باره پیوند امر سیاسی و موقعیت مندی های تمدنی - تاریخی ایران " ادامه یافت. دکتر قادری  با ذکر حکایتی از هرودت صحبت های خود را آغاز و بر اساس حرکت عقربه های ساعت ، برخی گزاره های هم پیوند با موقعیت های تمدنی - تاریخی ایران را برجسته ساخت .

     وی در سخنرانی خود این نکته را خاطر نشان ساخت ، که نمی توان هم چون انسان های " مجرد "، تنها به اکنون و آینده بیندیشیم ؛ ناگزیریم برای اکنون و آینده  حتی اگر علاقه ای به گذشته نداشته باشیم به استخراج و فهم گزاره های حیاتی ای بپردازیم که ما را به این جا رسانده و این گونه حضوری در " کنونیت " خود بخشیده اند . برای دست یابی به این مهم و فراهم کردن زمینه ی فهم مناسب و همین طور ذوق اندیشه ورزی و پژوهش لازم است که از موقعیت مندی های پیشین خود ،آشنایی زدایی کنیم . ما نه انسان  و ملتی مجرد از گذشته هستیم و نه توانا از نادیده و برکشیدن خود از امواج مدرنیته در تمامی سویه های آن ، به ویژه آن هایی که امر سیاسی در معنای وسیعش در پیوند هستند ؛ شرط عقل هم حکم به نادیدن نمی دهند .

 

 

 

نشست دوم: شناخت سیاست ، منظر ایرانی

 دکتر فیرحی: فقه و دانش های اسلامی مهم ترین منبع تولید اندیشه ی دموکراسی در خاورمیانه می باشد

 

      نشست دوم با حضور دکتر داوود فیرحی  و موضوع  سخنرانی وی با عنوان " فقه و بحران دموکراسی در جهان اسلام "  آغاز گردید . تحولات اخیر کشورهای مسلمان نشان می دهد که " انتقال به دموکراسی " اکنون به مهم ترین " مشکل زمانه " در جهان اسلام بدل شده است . و دلیل اینکه معمای زمانه شده است را در این دانست که این ابعاد نظری و عملی پیچیده ای دارد ؛ انتقال دموکراسی آن گاه ممکن است که اولا ، فکر دموکراسی  در جهان اسلام پذیرفته و مشروع شود ؛ ثانیا نیروهایی به عنوان عاملان / حاملان دموکراسی در جوامع اسلامی ظاهر شوند ؛ ثالثا ، نهادهای مولد و حامی دموکراسی در جوامع اسلامی شکل بگیرند . ملاحظات اولیه نشان می دهد که هنوز هیچ یک از سه شرط فوق در کشورهای اسلامی به طور موثر فراهم نشده است . نویسنده کتاب " نظام سیاسی دولت در اسلام" سه دوره از تحولات را که بخش های بزرگی از جهان اسلام تجربه کرده اند را شامل : 1) الگوی دولت های مشروطه 2) دولت های مطلقه ی وابسته / پیرامونی 3) دولت های مطلقه ی رهایی بخش و ضد استعماری ، بیان داشت . همچنین اظهار داشت که می توان تصور کرد که جوامع اسلامی اکنون در آستانه ، و به یک معنی در متن موج چهارم جنبش های تاریخ جدید خود قرار گرفته اند که بر محور گریز از اقتدار گرایی و دموکراسی خواهی استوار است . همچنین فراگیری جنبش های جدید حاکی از این واقعیت است که جهان اسلام ضرورت انتقال به دموکراسی را احساس می کند، اما مقدمات آن را هنوز فراهم نکرده و یا حتی به جد به این مقدمات نیاندیشده است. در ادامه نظریه ی ابن خلدون معروف به نظریه عصبیت را در زمینه ی چرخش نظام های سیاسی بیان داشت. در این ارتباط فیرحی مطرح ساخت که سلسله ها  شکل می گیرند ، سپس به تدریج دچار فرسایش می شوند و سلسله های جدید به قدرت می رسند. در ادامه خاطر نشان ساخت که مسئله ی چرخش سلسله ها را در خاورمیانه ی اکنون دانست و این سوال را مطرح کرد که فقه در این زمینه چه معنایی دارد ؟ نویسنده ی کتاب " تاریخ تحول در اسلام " در ادامه افزود که متفکران مسلمان معتقدند فقه مهم ترین دستگاه تولید حکم سیاسی است .

      این استاد دانشگاه تهران در پایان سخنرانی خود اسلام و دانش های اسلامی را  مهم ترین منبع تولید اندیشه ی دموکراسی در این کشورها عنوان کرد همچنین این مسئله را بدیهی دانست که استفاده از دانش فقه در بررسی رابطه ی اسلام و دموکراسی ضروری است.

دکتر تاجیک: آیا می توان جایی فراسو یا در میانه ی این میل و هراس به تصویر، ترسیم و تعریفی از اندیشه ی سیاسی ایرانی رسید ؟

 

      دکتر محمد رضا تاجیک با مقاله " پارانویای معرفتی ، اندیشه ی سیاسی جدید غربی ، میل و هراس ایرانی " سخنران بعدی همایش بود . وی با  اشاره به موضوع تولید اندیشه در جامعه ایرانی و در اندیشه ی سیاسی این سوال را مطرح ساخت که چرا در این زمینه با انحطاط رو برو هستیم ؟

        این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنرانی خود، سنت را متن دانست و خاصیت متن را باز فرجام بودن آن دانست که می پذیرد برای حیات خویش دگرگونه قرائتش کنیم و وضعیت کنونی ما را گذار از سنت به تجدد دانست. چنانکه، سنت هر لحظه بازتولید می شود و در گوناگونی و ارتباط با تجدد فهم می شود . و بازسازی متن را تنها با منطق خود سنت عنوان کرد .

     در ادامه رویارویی انسان ایرانی با اندیشه های سیاسی جدید غربی همواره به دو شکل صورت و سیرت بوده و آن میل و هراس ایرانی است . انسان ایرانی همواره طمع در میوه های نارس و رسیده ی باغ معرفتی غرب کرده است ، و از سوی دیگر ، در هراسی همیشگی از بت و بت خانه ی معرفتی آن ، روزگار گذرانده است . از این رو گاه به دور نظام اندیشگی غرب به طواف پرداخته، و گه دیگر در تحریف ، تسخیر و تکفیر و تحدید اندیشه های دگر معرفتی خویش سخت تلاش کرده است ؛ گاه در انتخاب و اقتباس تقلید گون آموزه های نظری غرب لحظه ای درنگ نکرده است ، و گه دیگر ، در اندیشه ی ردیه نویسی نص گونه بر تمامیت و کلیت متن اندیشگی آن بوده است .

در پایان مهمترین دغدغه ای این مقاله را دغدغه نوع ، شکل و تناسب حضور ، دلالت و دخالت این وضعیت پارانویایی در ساحت اندیشه ی ایرانی است ، تلاش می شود ، ضمن یافتن پاسخی برای این پرسش های مطرح شده ، روزنه ای نظری به سوی اندیشیدن به اندیشه ی سیاسی ایرانی در زمانه ای که در آن می زییم گشوده گردد  .

    دکتر سلیمی: هرچند تفرق جوامع در قالب دولت ملت ها نهادینه شده ، اما در این تفرق نوعی همگونگی نهفته بوده است که گونه ی نوینی از وحدت را میان جوامع به وجود آورده است.

 

       از جمله سخنرانان نشست دوم، دکتر حسین سلیمی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود که موضوع مقاله اش " سیاست در بستر تاریخ ، از کثرت به وحدت " بود . ایشان در ابتدا با نقد رویکرد و محتوای سخنرانی آقای دکتر حاتم قادری  با مطرح کردن سوالاتی نظیر آیا امکان رسیدن به یک فهم تاریخی وجود دارد، آیا تاریخ جهان عرصه ی پراکنده ای از حوادث نا مربوط است، صحبت های خود را آغاز کرد. در ادامه افزود که با توجه به کتاب مقدس می توان دریافت که الهام بخش اولیه ی این نظر بوده است و نشان می دهد که می توان یک خط حرکت عقلانی را در تاریخ تشخیص داد.

       وی همچنین این نکته را خاطر نشان ساخت که سرشت انسان مبتنی بر تضاد ذاتی انسان ها با یکدیگر نیست. بشر سرشت مشترکی دارد و در ابتدا دارای وحدت و یکپارچگی بوده و به گونه ای دچار پراکندگی شده است. که این نکته هم در تورات و هم در انجیل و در قرآن کریم آمده است.

     دبیر علمی همایش در مقاله خود افزود: هرچند تفرق جوامع در قالب دولت - ملت ها نهادینه شده، اما در این تفرق نوعی همگونگی نهفته بوده است که گونه ی نوینی از وحدت را میان جوامع به وجود آورده است. این وضعیت جدید که محصول تکامل تاریخ است تنوع و چندگونگی وجود خواهد داشت اما تنها برای شناخت و تعامل خواهند بود و کثرت منازعه آمیز جای خود را به وحدت در عین کثرت می دهد. این به معنای از میان رفتن جنگ ، منازعه ، رقابت و تعارض سیاسی نیست. بلکه به معنای آن است که این ها دیگر اساس و بنیاد جهان سیاست در عصر جدید نخواهد بود.

     دکتر منوچهری: شناخت دو مؤلفه ی زمان و مکان در تدوین نظری دانشی که معطوف به مصلحت عمومی باشد ضروریست.

 

    این نشست با حضور دکتر عباس منوچهری با موضوع " دانش سیاست و مصلحت عمومی "  ادامه پیدا کرد. در ابتدا  " مصلحت عمومی " را غایت وجودی " سیاست " ، یا دانش سیاسی عنوان کرد. دو مقوله ی زمان ( شرایط تاریخی ) و مکان ( معضلات اجتماعی ) را از جمله مقولات و مؤلفه های مقوم و مهم ارزیابی کرد. این عضو هیات دانشگاه تربیت مدرس علاوه بر ذکر این نکته که علم " سیاست "، به معنای یک نوع دانش، فراز و فرودهای چشمگیری داشته است، ماحصل این فراز و فرودها را در به هم آمیختگی مؤلفه ی مقوم این دانش بوده است. در پایان این چنین تصریح کرد: شناخت این مؤلفه ها ، تدوین نظری دانشی که معطوف به مصلحت عمومی و لذا تمهید گر تنظیم قوانین و اتخاذ سیاست های اجتماعی و ملی باشد از طریق لحاظ کردن ضرورت های عینی ( وضعیت پسا استعماری – جهانی شدن ) و منابع فکری در میراث فکری در فرهنگ ایرانی – اسلامی ممکن و ضروری است.

      آقای حداد: مفهوم سازی نوین از توسعه به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، در کنار اقتضائات جهان به سرعت در حال تحول امروز، در کانون توجه پژوهش قرار دارد..

 

      نشست دوم با صحبت های آقای رضا حداد دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی، با موضوع " مفهوم سازی نوین از توسعه " پایان یافت . در ابتدا چیستی مفهوم توسعه را موضوعی دانست که همواره مورد مجادله میان دست اندرکاران مکتب توسعه بوده است. در ادامه مفهوم سازی نوین از توسعه را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، در کنار اقتضائات جهان به سرعت در حال تحول امروز، در کانون توجه پژوهش قرار دارد. وی در ادامه بیان داشت که این مقاله در تلاش است با نگاهی آسیب شناسانه به ادبیات توسعه و با ملاحظه بایسته های این مفهوم سازی در جهان امروز ، الگویی مفهومی از توسعه بر اساس چهار مؤلفه توازن ، آگاهی، توانمندی و رضایتمندی ارائه دهد.

 

  نشست سوم : بومی سازی علوم سیاسی در ایران(2)

   دکتر حقیقت: به برکت انقلاب اسلامی و درگیر شدن فقه سیاسی با مسائل حکومتی، فقه سیاسی رشد خوبی پیدا کرد.

 

    نشست سوم با سخنان دکتر سید صادق حقیقت از دانشگاه  مفید با موضوع " نظریه همروی در روش شناخت سیاست " آغاز شد. وی در ابتدا با تشریح گستره مطالعات سیاسی اسلامی در قالب دانش سیاسی با گرایش تجربی، فلسفه سیاسی، فقه سیاسی .که دو دانش اخیر با عنوان " اندیشه سیاسی " شناخته می شود را دارای اهمیتی ویژه دانست .

       نویسنده کتاب " توزیع قدرت در اندیشه‌سیاسی شیعه" در ادامه این نکته را خاطر نشان کرد که به برکت انقلاب اسلامی و درگیر شدن با مسائل حکمتی ،فقه سیاسی رشد خوبی پیدا کرد . دکتر حقیقت بیان کرد که نظریه همروی  برآن است که بین فلسفه سیاسی و فقه سیاسی تعاملی خاص وجود دارد ؛ که بدون توجه به آن ، امکان بررسی جامع دانش سیاسی اسلامی به محاق می رود. نظریه اخیر راه سومی میان دو گرایش متنی وگرایش فرامتنی به دین است؛ ودر مقابل دو رویکرد حداکثری وحداقلی به اسلام، قرار می‌گیرد. براساس دیدگاه حداکثری، تمامی نیازهای بشری در قرآن و روایات موجود است؛ درمقابل، حامیان رویکرد حداقلی از دین انتظاری جز مبدأ و معاد ندارند؛ و احکام اجتماعی و سیاسی را در حیطه متون دینی نمی‌جویند. گرایش حداقلی معتقد است دین و قرآن برای ارتباط انسان و خداست و امور اجتماعی به عقل بشر واگذار شده‌است. نظریه همروی، راه سوم و بالنسبه جدیدی را پیشنهاد می‌کند. در نظریه همروی، ادله متنی و فرامتنی هر دو کارآیی دارند؛ اما آنچه مهم است، این نکته‌است که میزان بهره بردن از هر یک از آن‌ها بستگی به موضوع و تفصیلات دقیق تر دارد. در ادامه مقصود از " بومی سازی " را انطباق علوم مربوط به دنیای متجدد با شرایط خاص ایران اسلامی بیان کرد. در پایان راهکارهای خود را برای بومی ساختن علوم سیاسی شامل؛ تدوین راهبرد جامع، تبیین ارتباط دانش سیاسی با گفتمان مسلط،  برون رفت ارتباط با دانش سیاسی با گفتمان مسلط و روش شناسی مطالعات اسلامی دانست .

 

    دکتر جمالی : مهم ترین ویژگی علوم سیاسی در چین و در ارتباط با بومی گرایی ، ربط و مناسبت آن با جامعه و حکومت چین است

 

     دکتر حسین جمالی به عنوان دومین سخنران نشست سوم مقاله " امکان یا امتناع " بومی سازی علوم سیاسی ایران " : در پرتو تجربه علوم سیاسی چین" را ارائه داد  . وی بدوا این نکته ی مهم را بیان کرد که به دلیل برخی همانندی ها بین جامعه و انقلاب ایران  و چین ، بررسی روند و تجربه ی علوم سیاسی چین می تواند امکان یا امتناع بومی سازی در این رشته دانشگاهی را آشکار می سازد .

    این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در ادامه بیان کرد که دپارتمان ها و دفاتر علوم سیاسی چین از سال 1952 ، به دلیل نگرش ها و تحولات انقلابی ، بسته شد و این رشته ، دچار وقفه ی 28 ساله شد ؛ تا این که دو سال بعد از آغاز اصلاحات نوین 1987 ، یعنی در سال 1980 تجدید یافت . وی تحقیقات و پژوهش در خصوص چین ، از جمله موضوعات سیاسی این کشور است که  ، طی دوره حدود سی ساله ی اخیر ، چنان گسترش و عمقی یافته که هم اکنون بیش از ده مجله تخصصی مرتبط با چین ، در حال انتشار است .

مهم ترین ویژگی علوم سیاسی در چین و در ارتباط با بومی گرایی ، ربط و مناسبت آن با جامعه و حکومت چین است ، و از این دیدگاه ، موضوعات موجود در عرصه ی سیاست چین با روش های متعارف علمی بررسی و تحلیل می شوند . همچنین ، به نظر می رسد با توجه به تجربه ی علوم سیاسی  در چین ، و نیز تسری آن به علوم سیاسی در ایران ، بومی گرایی به معنایی به کارگیری روش ها ، الگوها و نظریه ها ی علوم سیاسی در مورد موضوعات مرتبط با جامعه ی مورد بررسی ، امکان پذیر است و تحول ماهوی و بنیادی در این رشته ی دانشگاهی ، غیر علمی ، و غیر لازم دانست .   

    دکتر قزلسفلی : ساختار و بنیان معرفت شناختی بومی گرایی هم چون صور نوین تجدد به تضاد های متعددی مواجه است.    

 

     دکتر محمد تقی قزلسفلی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با موضوع " تضادهای بومی گرایی در عصر جهانی شدن ها " سخنان خود را ارئه داد . در ابتدا یاد آور شد در چارچوب تفکر اجتماعی ، جامعه ایرانی در طول یک سده ی گذشته همواره در حال تجربه ی گزاره هایی گفتمانی برای فهم یا نفی مدرنیته  بوده است . ضمن یاد آوری این نکته که اکنون پدیده ی جهانی شدن به مثابه بزرگترین ساحت ذهنی و عینی ، پهنه ی زندگی را در هر جایی تحت تاثیر قرار داده است بیان کرد که این پدیده هم چون اکنون اجتناب ناپذیر تجدد مدرنیته در بستر تاریخ انسان قرار دارد و این پدیده ی نوین در تداوم مدرنیته، که بر آزمون و تجربه و دانش استوار شده است که خبر از جهان نوینی می دهد . در ادامه بیان داشت که در این مقاله با لحاظ بومی گرایی هم چون واکنش در برابر دگرگونی های حاصل از تجدد متاخر ، دغدغه های فکری حامیان و نظریه پردازان این حوزه را بر ملا می کند. مترجم کتاب "رویارویی با جهان گرایان" در پایان این نکته را بیان کرد که؛ به طور کلی ساختار و بنیان معرفت شناختی بومی گرایی هم چون صور نوین تجدد با تضاد ها و چالش های متعددی روبرو است.

    دکتر بزرگمهری: در ایران، بنا به علل ساختاری و زمینه ای، هزینه مفهوم سازی و نظریه پردازی، بالاست .

 

    دکتر مجید بزرگمهری عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی  در مقاله خود با نام  " بررسی امکان بومی سازی دانش سیاست در ادبیات دانشگاهی"  با تاکید بر بومی سازی رشته های علوم انسانی و ایجاد زمینه هم سویی بیشتر ادبیات این رشته ها با مفاهیم و ارزش های اسلامی ، را از جمله عناصر توسعه علمی کشور دانست. وی اظهار داشت: در ایران ، بنا به علل ساختاری و زمینه ای ، هزینه ی مفهوم سازی و نظریه پردازی ، بالاست و " علم " برای ما در دو حد مفرط ، ویژگی های ایدئولوژیک پیدا کرده است . در یک طرف با ایده ی قدرت مطلق علم ، نوعی ایدئولوژی " علم آئین  " ساخته می شود که براساس آن علم به آئین دنیای مدرن تبدیل می شود. به طوری که هر چه علم ، حکم می کند ، فراتاریخی و برکنار از تاثیر شرایط خاص تلقی می شود. در طرف دیگر نیز با دخالت دادن عوامل مسلکی و ایدئولوژیک در علم ، آن را از ضابطه مندی های ضروری مربوط به آزمون و اعتباریابی بین الاذهانی و نیز از حداقل هنجارها و معیارهای معرفت شناختی و روش شناختی خالی می کند . این سوال را که  "چه رو ش هایی را می توان برای تقویت بومی سازی دانش علوم سیاسی در ایران پیشنهاد کرد ؟ " سوال اصلی این سخنرانی عنوان کرد . 

    نشست چهارم: بومی سازی علوم سیاسی در ایران(2)

 

   دکتر قربانی شیخ نشین : مجموعه تلاش های آموزشی و پژوهشی در قلمرو سیاست باید به سمت و سوی دانشی تمدنی به خود بگیرد  و فرآیند های تولید محتوا به سمت تاسیس بومی و همسو با ارزش ها و بر ساخته های ذهنی و واقعیت بومی ایران هدایت شوند.

 

    آخرین نشست و یا چهارمین پنل همایش با صحبت های دکتر ارسلان قربانی شیخ نشین عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم با عنوان " نظریه پردازی سیاسی در شرایط بومی " آغاز شد. رییس انجمن ایرانی روابط بین الملل بدوا این نکته را خاطر نشان ساخت که مجموعه تلاش های آموزشی و پژوهشی در قلمرو سیاست باید به سمت و سوی دانشی تمدنی به خود بگیرد و فرآیند های تولید محتوا به سمت تاسیس بومی سازی و همسو با ارزش ها و بر ساخته های ذهنی و واقعیت بومی ایران هدایت شوند، به همین دلیل نخست باید به فهم عمیق و روشنی از واقعیت و وضعیت کنونی علوم سیاسی – اجتماعی انسان مدرن غربی در چارچوب باور ها، ارزش ها و پیش فرض های انسان شناختی و معرفت شناختی برآمده از دنیای مدرن پرداخت و سپس گام دیگر در  تقویت رویکرد تحلیلی – انتقادی نسبت به دانش سیاسی غربی خلاصه می شود، که پیش نیاز تاسیس دانش سیاسی بومی است و جامعه خود از یک سو و رهنمود ها و تعالیم و نظام ارزشی از سوی دیگر برای حل معضلات سیاسی - اجتماعی به نظریه پردازی و مدل سازی و مبنا سازی اقدام نمایند .  

      دکتر افتخاری: در فرهنگ ایران تئوری توطئه همیشه با امر سیاسی گره خورده است و پیش از برقراری روابط ایران با کشورهای پیشرفته غربی ، قلمرو کارکرد توطئه عمدتا اندرونی دربار و یا حلقه اطرافیان شاه بود .

 

     دکتر قاسم افتخاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مقاله ای با نام " تئوری توطئه و توطئه زدگی فرهنگ سیاسی ایران " ، توطئه را با توجه به قلمرو و گستره کارکرد آن به سه گروه تقسیم کرد؛ تئوری های توطئه رویداد نگر، تئوری های توطئه سیستم نگر و تئوری های توطئه فراگیر.

       باورمندان به تئوری های توطئه گونه نخست می کوشند که همه رویداد های مهم اجتماعی، به ویژه سیاسی را با توسل به اراده ها و نقشه ها ی توطئه گران تحلیل کنند . در حالیکه پای بندان به تئوری های توطئه گونه دوم برآنند که توطئه گران هدف گسترده ای دارند مانند تحت کنترل در آوردن یک کشور، یک منطقه و حتی تمام جهان، توطئه های فراگیر یا گونه سوم هر دو قلمرو کارکرد دو گونه پیشین را می پوشاند .

     این عضو هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران در ادامه ابراز داشتند؛ در فرهنگ ایران تئوری توطئه همیشه با امر سیاسی گره خورده است و پیش از برقراری روابط ایران با کشورهای پیشرفته غربی، قلمرو کارکرد توطئه عمدتا اندرونی دربار و یا حلقه اطرافیان شاه بود، ولی بعد از برقراری روابط با کشورهای پیشرفته غربی و  احساس حقارت در برخورد با آن ها قلمرو کارکرد تئوری توطئه را از داخل به خارج ایران منتقل کرد و توطئه آلود بودن انگیزه و رفتار تقریبا همه کشورهای قدرتمند به عنوان یک واقعیت در جامعه ایران فراگیر شد .

 

    دکتر دهقانی: " نظم سیاسی عادلانه "، به مثابه  ایده و انگاره ی نظریه سیاسی اسلامی، حاصل بازنمایی واقعیت ناعادلانه نظم سیاسی موجود در نظام بازنمایی و معنایی اسلام است .

 

 

   " نظریه اسلامی ( تاسیسی) سیاسی " نام مقاله ارائه شده توسط دکتر سید جلال دهقانی فیروز آبادی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بود. وی در ابتدا بیان داشت که نظریه پردازی به عنوان یک کنش معرفتی، یکی از مهم ترین اهداف مطالعاتی در دانش سیاسی است . فعالیت فکری که با پردازش مفاهیم و ایده ها یا رابطه ای جدید بین آن ها در صدد درک ، توصیف و تبیین یا فهم و تفسیر یا توضیح چگونگی تکوین و تغییر روابط و نظم سیاسی می باشد و از این رو، در این فرآیند، نظریه های مختلف و حتی متعارضی با ماهیت و اهداف تبیینی، تکوینی، انتقادی و هنجاری ساخته و پرداخته شده اند.

    نویسنده کتاب "چارچوبی مفهومی برای ارزیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی" در ادامه مطرح کرد؛ که هر کدام از  نظریه ها نیز ادعا ارایه حقیقت را دارند  و به رغم تلاش های فکری ای که اخیرا صورت گرفته است هنوز یک نظریه منطقی، منسجم و ساختارمند اسلامی روابط سیاسی چه در عرصه ی داخلی و چه در عرصه ی بین الملل در دست نیست؛ به گونه ای که، رویکرد ها و دیدگاه های مختلف و متعارضی در مورد امکان و امتناع نظریه اسلامی روابط سیاسی قابل طرح است و این اختلاف نظرها را ناشی از رابطه ی علم و دین و به تبع آن انتظارات متفاوتی است که از دین اسلام در عرصه  های اجتماعی و در زمینه ی علوم وجود دارد . وی هدف این نوشتار را پاسخگویی به ابن پرسش اساسی عنوان کرد که آیا امکان پردازش یک نظریه بر اساس پیش فرض ها و مبانی فرانظری برگرفته از آموزه های دین اسلام و معارف اسلامی در چارچوب جهان بینی اسلامی وجود دارد ؟  در ادامه مطرح کرد که : " امکان پردازش نظریه اسلامی بر مبنای پیش فرض های مستخرج از آموزه های  اسلامی حول انگاره نظم جهانی عادلانه و با ماهیتی تبیینی، تکوینی، انتقادی و هنجاری با هدف توصیف، تبیین، تفهیم و تفسیر روابط سیاسی موجود و توضیح چگونگی تکوین و تغییر آن و سپس تجویز نظم سیاسی مطلوب امکان پذیر می باشد " .

      وی با بیان این نکته که ایده و انگاره کلان نظریه سیاسی اسلامی نیز از یک مسئله و مشکله ی بزرگ نشات می گیرد، این ایده ی کلان را، " نظم سیاسی عادلانه " دانست که در پاسخ و به عنوان راه حلی برای مشکله و معضل کلان " بی عدالتی جهانی " ارائه می گردد؛ چنانچه این" نظم سیاسی عادلانه "،  به مثابه ایده و انگاره ی نظریه سیاسی اسلامی، حاصل بازنمایی واقعیت ناعادلانه نظم سیاسی موجود در نظام بازنمایی و معنایی اسلام است .

     دکتر کاشی: فهم ایرانی از امر سیاسی نیازمند بنیاد نظری است که از این هر دو روایت متعارض فاصله بگیرد.

 

 

     دکتر محمد جواد غلامرضا کاشی به عنوان سخنران بعدی این نشست به ارائه مقاله " فهم ایرانی از امر سیاسی " پرداخت. این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدا فهم ایرانی از امر سیاسی را نیازمند بنیاد نظری دانست که از این هر دو روایت متعارض فاصله بگیرد. وی نقش و جایگاه معنا و زبان و شبکه های دال های میانجی میان سوژه و جهان را، مفاهیمی دانست که به کلی فهم علمی از علوم انسانی و از آن جمله علوم سیاسی را به پرسش گرفته اند  و سیاست را به امری رویدادی، موقعیت بنیاد و وابسته به ساز و کار های ذهنیت اجتماعی وابسته کرده اند.                  نویسنده کتاب "جادوی گفتار؛ ذهنیت فرهنگی و نظام معنایی در انتخابات دوم خرداد"  در ادامه مطرح ساخت؛ این روایت اگر چه منکر بنیادهای عام نیست، اما در عین حال ، وجهی متکثر برای علوم انسانی قائل است و بدون التزام به این کثرت صورت ها ، توضیح امر انسانی را ممتنع می شمارد. در ادامه این نکته را بیان داشت که این روایت اگر چه امکانی برای تاسیس فهم ایرانی از امر سیاسی می گشاید، اما به هیچ روی دعوی خروج از میدان و دایره علم متعارف سیاسی ندارد و براین باور است که به هر حال در درون این منظومه سخن می گوید و گزاره های قابل تبادل در میدان گفتگوی دانشمندان علوم سیاسی می گشاید . 

 

    دکتر خلیلی: یکسانی و هم شکلی رشته علوم سیاسی در ایران مهمترین معضل این رشته در کشور است.

 

 

    دکتر محسن خلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، دیگر سخنران این نشست بود که با عنوان " تشخیص و تمایز علوم سیاسی در دانشگاه های گوناگون، بایستگی های تاسیس مکتب خراسان بزرگ در علوم سیاسی" مقاله خود را ارائه کرد. دکتر خلیلی در باب معنای بومی سازی به این نکته اشاره کرد که؛ شاید این تعبیر پذیرفتنی باشد که بتوان تجربه های تاریخی دیگران را، با بایستگی ها و الزام های خودی، در آمیخت. در ادامه مترجم کتاب" روش نگارش مقاله پژوهشی در علوم سیاسی " یکسانی و هم شکلی رشته علوم سیاسی در ایران در کشور را مهمترین  معضل  این رشته دانست.

      در تشریح بیشتر این معضل دکتر خلیلی اضافه نمود؛ که هیچ تفاوتی میان دانشگاه ها ی کشور از حیث متون، محتوا، منابع و برنامه ریزی درسی وجود ندارد. این همانندی سبب تکرار و یک دستی ها شده  و از جذابیت و ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه ها در مقایسه با همدیگر کاسته است. وی در ادامه بهتر دانست که با توجه به مقتضیات محیطی/ بومی، علوم سیاسی در هر دانشگاهی معطوف به اندیشه ها، سنن، عرف، باور ها و تاریخ هر منطقه شود و به اصطلاح، علوم سیاسی در هر دانشگاهی واجد صفت مکتب ( school  ) یا سبک ویژه (style  ) گردد.

وی در پایان گفت بومی سازی علوم سیاسی می تواند علائق محیطی را به کل به هم پیوند زند. تشخص/ تمایز یابی علوم سیاسی در دانشگاه های گوناگون کشور سبب می گردد نوعی آمیزش عقلانی میان بینش ( که امری بومی است ) با دانش و روش ( که ممکن است بومی نباشد ) پدیدار شود.

     آقای شاکری: رویارویی ها و مجادلاتی که در خصوص امکان یا امتناع تولید اندیشه بومی سیاسی صورت گرفته، در اصل و اساس، به تفاوت های روش شناختی و مجادلات روشی بر می گردد.

 

 

     آقای احسان شاکری خوئی  مقاله ی خود را با که با موضوع " مجادلات روش شناختی در امکان و امتناع بومی سازی دانش سیاسی در ایران " ارائه داد. این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در ابتدا این نکته را خاطر نشان ساخت که رویارویی ها و مجادلاتی که در خصوص امکان یا امتناع تولید اندیشه بومی سیاسی صورت گرفته، در اصل و اساس، به تفاوت های روش شناختی و مجادلات روشی بر می گردد.

     تفاوت در مبانی روش شناختی، نگاه های متعارض اعم از امکان و یا امتناع را در مقوله بومی سازی سبب شده است. بهره گیری از روش های ذات گرا، گوهر باور و مطلق اندیش که مفاهیم و پدیده ها را چون امری مطلق، محصور و دارای گوهری نهایی می داند، سبب شده است از یک طرف با ادبیات و موضوعاتی نظیر بازگشت به اصل ها ، احیاء و رجوع به میراث ، شرق شناسی؛ در قالب بومی سازی دانش سیاسی مواجه شویم و از جانب دیگر، از امتناع و ممکن نبودن تولید اندیشه ی بومی و ایرانی – اسلامی سخن به میان آید.

      وی در ادامه این گونه تصریح کرد که نمی توان از دانش سیاسی ناب و خالص، چه از نوع بومی و چه غیر بومی سخن به میان آورد. آراء و نظرات فیلسوفان سیاسی تمدن اسلامی نظیر فارابی، در تداوم همین مبنا و روش است، هم چنان که از داشته ها، ظرفیت ها و مواریث بومی- اسلامی استفاده می کنند، در عین حال از ظرفیت های غیر بومی نیز، در سنتزی معقول و قابل دفاع بهره می برد.

    دکتر نظری: طرح بومی، اسلامی و کاربردی سازی علوم سیاسی در سه دهه گذشته ناظر بر وجود دغدغه ای واحد میان نخبگان، روشنفکران و سیاست گذاران آموزشی است.

 

      آخرین سخنران علمی این همایش دکتر علی اشرف نظری بود که به ارائه مقاله" بومی سازی از چه منظری ؟ امکان و امتناع بومی سازی علوم سیاسی در ایران " پرداخت. این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بهره گیری از واژه بومی - اسلامی سازی تلاش نمود تا ابعاد و زوایای این بحث را به نحوی نسبتا جامع روشن نماید.

       نویسنده کتاب "گفتمان هویت و انقلاب اسلامی" دیدگاه های موجود در رابطه با بحث حاضر را در قالب سه دیدگاه؛ الف ) بومی - اسلامی سازی به عنوان یک ایدئولوژی یا جنبش مذهبی ب ) بومی- اسلامی سازی دانش به عنوان یک بحث معرفتی- روش شناختی ج ) بومی- اسلامی دانش به عنوان بحثی ناشی از منفعت جویی شخصی و یا تلقی از  آن به عنوان مد روز مورد طرح وبررسی قرار داد. 

      در پایان همایش یک روزه "رویکرد ایرانی به دانش سیاست" دبیر علمی همایش آقای دکتر سلیمی ضمن تشکر از سخنرانان، اساتید، دانشجویان و دست اندرکاران اجرایی همایش به جمعبندی مهمترین یافته ها و دستاوردهای این همایش عظیم پرداختند و مشارکت همه علاقمندان به دانش سیاست را مهمترین شرط توفیق در ارتقاء این علم دانسته و خواستار همکاری و مشارکت همه علاقمندان این دانش با انجمن علوم سیاسی ایران به عنوان اولین ومهمترین نهاد علمی و تخصصی غیر دولتی این حوزه شدند.

 به نقل از سایت انجمن

ناوین آخرین مطالب ::::

1390/7/8
پر بازدید
1391/9/23: نمونه سوال آزمون دكتراي علوم سياسي
1390/2/4: فرهنگ لغات و اصطلاحات علوم سياسي و روابط بين الملل
1391/12/5: عروج ملكوتي دكتر عليرضا سنجابي جانباز 8 سال دفاع مقدس و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تهران مركزي
1390/11/5: انگليسي براي دانشجويان رشته علوم سياسي دکتر هرمز داورپناه
1391/7/10: برخی منابع در س روش تحقیق در علوم سیاسی
آخرین مطالب
1398/5/13: مراسم اختتامیه مسابقات قهرمان کشوری زیر 18 سال دختران
1398/5/13: اختتامیه دومین دوره جشنواره المپیاد استعدادهای برتر رشته گلف پسران
1398/1/28: قدرت اندیشه
1397/5/6: برنامه فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات سیاسی
1397/2/6: جامعه شناسی پس از پست‌مدرنیسم اثر دیوید اوئن
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن
کد امنیتیکد
تکرار کد امنیتی حساس به حروف کوچک و بزرگ
مطالب مهم

قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در نظم حقوقی کنونی

            مولف : محمدرضا دلاوری (قاضی دیوان عدالت اداری)

 

مسئولیت مدنی ناشی از افشای اسرار پزشگی در حقوق ایران و حقوق کامن لا

              مولف: محمد حسین دلاوری

سخن برگزیده
پرگوئی و پرحرفی مجال تفکر را از انسان می گيرد.(بلز پاسکال)
شعر
چون عهده نمی‌شود کسی فردا را
حالی خوش دار این دل پر سودا را
می نوش به ماهتاب ای ماه که ماه
بسیار بتابد و نیابد ما را
خيام
حدیث
آنچه دوست نداری درباره ات گفته شود در باره دیگران مگوی . - امام علی(ع)
دمی با حافظ
دل می‌رود ز دستم صاحب دلان خدا را

دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز

باشد که بازبینیم دیدار آشنا را
کنتور
امروز:
    بازدید: 737
    صفحات مرور شده: 979
روز گذشته:
    بازدید: 705
    صفحات مرور شده: 1060
جمع کل:
    بازدید: 6805043
    صفحات مرور شده: 22310669