پیوندها
» مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري قم
» متون سياسي
» همايش و جشنواره استاني نظام پيشنهادها
» انجمن علوم سياسي ايران
» موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي
» سياست و پژوهش
» دكتر مهدي مطهر نيا
» دكتر مقصود رنجبر
» دكتر مجتبي مقصودي
» بانک اطلاعات نشریات کشور
» پژوهشکده اطلاعات و مدارک علمی ایران
» پایگاه SID - جهاد دانشگاهی
» ایران پژوهش
» زبان انگلیسی سرایان
» جامعه مترجمان رسمی ایران
» دکتر داود فیرحی
» دکتر نجف لک زایی
» علمی کاربردی استانداری قم
» گردونه(دانشجویان ارشد مجازی دانشگاه تهران)
جستجو
 فارسی :: انگلیسی
ز نورت جهل بگریزد، اگر شمعی و رخشنده ............. زجودت فقر بگریزد، اگر ابری و بخشنده
صفحه اول  >> اخبار >>
سیاست روز :: سایت شخصی دکتر رضا دلاوری | دکتر ابوالفضل دلاوری : به رغم افت و خيزها هيچ‌وقت فضاي آزادي در ايران بسته نبوده است
دکتر ابوالفضل دلاوری : به رغم افت و خيزها هيچ‌وقت فضاي آزادي در ايران بسته نبوده است
موضوع: سياسي

دکتر ابوالفضل دلاوری : به رغم افت و خيزها هيچ‌وقت فضاي آزادي در ايران بسته نبوده است

نشست "استمرار آزادي؛ بايسته‌هاي اكثريت و اقليت" با سخنراني دكتر دلاوري استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي از سوي انجمن اسلامي دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دلاوري در اين برنامه اظهار كرد: آنچه مد نظر بوده بايسته‌هاي استمرار آزادي و ملزومات آن است و لازمه ورود به اين بحث اين است كه مقوله آزادي را از مقوله اكثريت و اقليت جدا كنيم؛ چون آزادي در عرصه‌ي ارزش‌ها و اكثريت و اقليت به همزيستي يا رابطه اين دو در نظام‌هاي سياسي و دموكراتيك برمي‌گردد.

وي افزود: تعريف آزادي سياسي اين است كه نيروها، عقايد و تشكل‌هاي سياسي متفاوت امكان بروز و ظهور بدون هزينه را داشته باشند و آزادي شامل اشكال مختلف آزادي اعتراض، آزادي بيان و... مي‌شود كه متوجه حاكميت است؛ بنابراين آزادي سياسي شامل مباني نظم سياسي هم مي‌شود.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه يكي از مناقشات در عرصه آزادي اين است كه مرزهاي آزادي چيست گفت: اين مساله يكي از فرصت‌ها و بهانه‌هاي محدود كردن مرزهاي آزادي است؛ زيرا همواره آزادي به بهانه استقلال، امنيت يا موارد ديگر مورد انتقاد يا محدوديت قرار گرفته است. در اين باره يك نگرش ديگر اين است كه اگر قرار باشد مرزهاي آزادي اين گونه محدود شود شايد ديگر چيزي از آن باقي نماند و نگرش ديگر اين است كه آزادي را بايد با خودش تعريف كرد؛ يعني آزادي تا آنجايي محدود مي‌شود كه به آزادي ديگران لطمه‌اي وارد كند.

وي افزود: در هر صورت دو اصل مي‌تواند براي تعيين مرزهاي آزادي به ما كمك كند. يك اصل، اصل پذيرش قراردادهاي سياسي در قوانين موضوعه است كه معطوف به حقوق و آزادي‌هاي سياسي مي‌شود و طبق اين اصل ما بايد بپذيريم قراردادهاي سياسي و اجتماعي ازلي و ابدي نيستند و بنابراين مي‌توانند مبنايي براي پذيرش محدوديت‌هاي آزادي باشند. همچنين اصل دوم پذيرش اصل عدم خشونت است و در واقع با اين دو اصل است كه ما مي‌توانيم مرزهاي آزادي را تعيين كنيم.

دلاوري با طرح اين سوال كه آيا آزادي در عرصه سياست ضرورت و فايده دارد يا نه گفت: در اين باره بسياري از محافظه‌كاران بر اين اصل توافق دارند كه چون با ظهور آزادي عقايد گوناگون هم ظهور پيدا مي‌كنند و اين امر موجب هرج و مرج مي‌شود، بنابراين در اين صورت آزادي غير ضروري است.

وي همچنين درباره مقوله اكثريت و اقليت گفت: در مورد بحث اكثريت سه سوال مطرح است و آن اين كه آيا همواره حق با اكثريت است، آيا همواره اكثريت عادلانه عمل مي‌كند و سوال آخر اين كه آيا اكثريت همواره اكثريت است؟ كه به نظر مي‌رسد جواب هر سه سوال منفي باشد؛ چون اكثريت و اقليت ممكن است در فضاهاي خاصي شكل بگيرد، ولي در غياب آزادي اكثريت ممكن است بي‌معني باشد و اكثريت لزوما عادلانه عمل نمي‌كند؛ چون ممكن است با رسيدن به قدرت قوانين را تغيير داده و عليه اقليت محدوديت‌هايي را به كار بگيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اكثريت همواره اكثريت است اظهار كرد: در عرصه سياست همه چيز پويا و بي‌ثبات است و مسائل سياسي و اجتماعي ابعاد متنوعي دارد كه ممكن است در يك بزنگاه به گونه‌ي ديگري عمل كنند؛ بنابراين جاي اينها مي‌تواند به سرعت عوض شود؛ در واقع در اين عرصه يك اصل اين است كه سخت‌گيري و تعصب بيش از عرصه ديگري خامي است.

وي ادامه داد: همچنين اقليت بايد قوانين بازي را كه در يك فرآيند دموكراتيك و آزاد وضع شده بپذيرد و اگر اقليت قوانين را نپذيرد اين اصل در مورد اكثريت نيز حاكم است؛ چون زماني كه اين اكثريت اقليت شوند، قوانين آن اكثريت را نمي‌پذيرند.

وي همچنين در پرسش و پاسخ با دانشجويان در پاسخ به سوالي درباره مباني سياسي در اسلام گفت: ما در عرصه سياست و حتي غير سياست يك تفسير از اسلام نداريم؛ در واقع تفسيرهاي متعددي وجود دارد؛ بنابراين نمي‌توان به طور قطع گفت اسلام فلان مطلب را مي‌گويد و نمي‌توان از يك برداشت و يك تفسير استفاده كرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ايران آزادي بيان، اعتراض و تجمع وجود دارد گفت: در ايران آزادي وجود دارد و اين كه امر كافي يا ناكافي است، به انتظارات و تجربيات ما برمي‌گردد. به رغم افت و خيزهايي كه دموكراسي به طور عام در ايران بعد از انقلاب داشته مي‌توان گفت هيچ وقت فضايش بسته نبوده؛ چون يك انقلاب توده‌اي را تجربه كرده و اين تحليل 30 سال تجربه من بعد از انقلاب است و همين كه تشكلي اين گونه مباحث را درباره آزادي مطرح مي‌كند نشان از آزادي دارد.

دكتر دلاوري ادامه داد: آزادي در جوامع غربي نيز به سادگي به دست نيامده و آنها قتل عام‌هاي بسيار فجيع و حكومت‌هاي خشني را تجربه كرده‌اند؛ مانند فرانسه و انگلستان. آلمان هم كه از يك دوره فاشيسم گذر كرده است. در واقع در نيمي از اروپا سركوب‌ها و خشونت‌هاي عميقي وجود داشته است.

وي در پايان خطاب به دانشجويان گفت: بخوانيد، بحث كنيد و تامل داشته باشيد، حالت گروه‌گرايي پيدا نكنيد و تشخص خود را حفظ كنيد. ابزار بسيج‌هاي سياسي قرار نگيريد تا در رفتارهاي مشابه نيفتيد.

 

1390/7/9
پر بازدید
1391/9/23: نمونه سوال آزمون دكتراي علوم سياسي
1390/2/4: فرهنگ لغات و اصطلاحات علوم سياسي و روابط بين الملل
1391/12/5: عروج ملكوتي دكتر عليرضا سنجابي جانباز 8 سال دفاع مقدس و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تهران مركزي
1390/11/5: انگليسي براي دانشجويان رشته علوم سياسي دکتر هرمز داورپناه
1391/7/10: برخی منابع در س روش تحقیق در علوم سیاسی
آخرین مطالب
1398/1/28: قدرت اندیشه
1397/5/6: برنامه فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات سیاسی
1397/2/6: جامعه شناسی پس از پست‌مدرنیسم اثر دیوید اوئن
1397/1/30: مستند سازي تجربيات مديران (اهداف ،روش ها و كاربردها)
1397/1/26: بسته شدن ذهن آمريكايي
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن
کد امنیتیکد
تکرار کد امنیتی حساس به حروف کوچک و بزرگ
مطالب مهم

قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در نظم حقوقی کنونی

            مولف : محمدرضا دلاوری (قاضی دیوان عدالت اداری)

 

مسئولیت مدنی ناشی از افشای اسرار پزشگی در حقوق ایران و حقوق کامن لا

              مولف: محمد حسین دلاوری

سخن برگزیده
آنچه را میشنويد به عقل سليم، منش پاک و روشن، سنجيده وآنگاه بپذيريد. (زرتشت)
شعر
ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست
بی بادهٔ گلرنگ نمی‌باید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه ماست
تا سبزهٔ خاک ما تماشاگه کیست
خيام
حدیث
در هر روز کار همان روز را انجام ده ، که هر روز را کاری [ ویژه ] است . - امام علی(ع)
دمی با حافظ
حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح

ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت
کنتور
امروز:
    بازدید: 64
    صفحات مرور شده: 76
روز گذشته:
    بازدید: 767
    صفحات مرور شده: 1390
جمع کل:
    بازدید: 6764381
    صفحات مرور شده: 22247317