پیوندها
» مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري قم
» متون سياسي
» همايش و جشنواره استاني نظام پيشنهادها
» انجمن علوم سياسي ايران
» موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي
» سياست و پژوهش
» دكتر مهدي مطهر نيا
» دكتر مقصود رنجبر
» دكتر مجتبي مقصودي
» بانک اطلاعات نشریات کشور
» پژوهشکده اطلاعات و مدارک علمی ایران
» پایگاه SID - جهاد دانشگاهی
» ایران پژوهش
» زبان انگلیسی سرایان
» جامعه مترجمان رسمی ایران
» دکتر داود فیرحی
» دکتر نجف لک زایی
» علمی کاربردی استانداری قم
» گردونه(دانشجویان ارشد مجازی دانشگاه تهران)
جستجو
 فارسی :: انگلیسی
ز نورت جهل بگریزد، اگر شمعی و رخشنده ............. زجودت فقر بگریزد، اگر ابری و بخشنده
صفحه اول  >> مقالات >>
سیاست روز :: سایت شخصی دکتر رضا دلاوری | اونا مونو و درد جاودانگي
اونا مونو و درد جاودانگي
موضوع: سياسي

آنچه پیش روی شماست خلاصه ای از کتاب « درد جاودانگی » نوشته ی میگل د. اونامونو می باشد. درد جاودانگی عنوانی فرعی هم دارد: سرشت سوگناک زندگی.
البته نویسنده، تنها به مباحثه بر سر چیستی این سرشت سوگناک بسنده نکرده است. او فرض را بر این گرفته که زندگانی، تلخ و سخت است و غایت آدمی در مرگ، در نیستی و نابودیست که تمایل مهارناشدنی به جاودانگی را ایجاد کرده است.
 اما می‌پرسد چه باید کرد؟ آیا باید با این سوگ همراه شد و درد کشید؟ و پاسخ‌هایی می‌دهد درخشان و تکان‌دهنده که هر خواننده‌ای را با خود به مکاشفه‌ای جدید می‌برد.
 « اونامونو » نویسنده‌ی اسپانیایی بزرگی است که تمام سال‌های عمر خویش را به خواندن و نوشتن و تلاش برای خودشناسی گذرانده است.
 و کتاب درد جاودانگی از آن جنس کتاب‌هایی است که زبانی فلسفی دارند اما ساده و روان و فهمیدنی هستند، هرچند، اندیشیدن به ژرفای زندگی امری است پیچیده.
 ویلیام بارت (نویسنده) این کتاب را « تغزل فلسفی شگرف » خوانده و « بهاءالدین خرمشاهی »، در مقدمه‌ی کتاب، از کار خود به عنوان بهترین اثری که ترجمه کرده است یاد کرده و می‌گوید این کتاب را باشور و شوقی متفاوت ترجمه کرده است.
 درد جاودانگی برای آن‌ها که دوست می‌دارند فلسفه را نه به معنای واحدی دانشگاهی، که به عنوان فکری، غزلی شاعرانه در مدح و رد زندگی معمولی دریابند حتما توصیه می‌کنم.
میگل د.اونامونو در 29 سپتامبر 1864 در بیلبائو به دنیا آمد. وی بیشتر عمرش را در شهر قرون وسطایی سالامانكا گذراند و در دانشگاه این شهر به استادی زبان و ادبیات یونانی منصوب گردید ولی به دلایل سیاسی چند سال بعد معزول شد و این اتفاق چندین بار نیز تكرار گشت.
مبارزه با دیكتاتوری پریمودریور كه باعث تبعید وی گردید موجب آوازه و شهرت او به عنوان قهرمانی آزادی خواه گردید و منتقدان او را سخنگو و وجدان بیدار اضطرابات زمانه‌ی نوین شمردند و به او لقب « بیدار كننده » دادند. وی در عالم فلسفه و الهیات نیز صاحب نام و نفوذ بود.
اونامونو بسیار اهل مطالعه بود و به كی‌یركگور علاقه‌ی خاصی داشت و او را برادر روحانی خود می‌شمرد و همین علاقه و اشتیاق وی سبب شد كه برای خواندن آثار او به زبان اصلی، به فراگرفتن زبان دانماركی همت بگمارد. وی علاوه بر زبان‌های باستانی به شانزده زبان دیگر آشنایی داشت و همین آشنایی و مطالعه‌ی آثار بسیاری از اندیشمندان باعث تعارض و تناقض درونی وی شد كه خود نیز به این موضوع در مهم‌ترین اثرش « درد جاودانگی » اشاره می‌كند: «قائل به طرفین تناقضم، اهل تناقض و جدلم.» و این تعارض و جدل درونی را مایه‌ و معنای زندگی می‌دانست كه باعث انسجام و یكپارچگی در زندگی‌اش شد و به آن غایت عملی بخشید.
اونامونو استعداد غریبی در جذب و تحلیل خوانده‌هایش و تبدیل اندیشه به صورت تجربه‌ی شخصی داشت. وی از تسلط اندیشه‌ی خردگرایی  محض بر فرهنگ غرب بیزار بود. « اونامونو به آیینی نو كه اندیشه‌ترسی خوانده بودند معتقد بود: اندیشه را نباید با عبادت كوركورانه اطاعت كرد؛ باید خرجش كرد. باید از آن استفاده كرد، هم‌چنان‌كه از پای‌افزار استفاده می‌كنیم. اندیشه‌ را نباید وابسته به زندگی یا به‌صورت جزئی از آن درآورد و شالوده‌ی حقیقت دانست. منظور از زندگی، زندگی كلی و انتزاعی نیست، زندگی فردی عینی انسان‌های گوشت و خون‌دار است كه در نظر اونامونو موضوع و والاترین غایت همه‌ی فلسفه‌هاست.»
اونامونو، روشنفكر نمونه‌ی زمان خود بود كه به ستیز با عقل برخاست. هرچند وی به اروپایی‌گری علاقه داشت ولی علیه سنت فلسفی اروپایی قیام كرد. عمده‌ی تلاش وی رهایی روح اروپاییان از اسارت عبودیت عقل بود.
اونامونو، از نویسندگان و رهبران نسل ادبی معروف به « نسل 1898 » بود. پیدایش این نسل یكی از بزرگ‌ترین تحولات تاریخ ادبی اسپانیا محسوب می‌شود كه باعث تجدید حیات ادبی و هنری اسپانیا شد و زیبایی‌های زبان اسپانیایی را از نو كشف كرد و ادبیات بسیار درخشانی را پدید آورد.
اونامونو وقتی داستان می‌نویسد، در قالب یك نویسنده‌ی صرف داستان فرو نمی‌رود. او می‌نویسد برای بیان اندیشه‌های فلسفی‌اش نه برای داستان‌سرایی. به همین دلیل است كه داستان‌های او عموماً فاقد طرح است. وی برای نگاشتن داستان طرحی نمی‌ریزد. داستان‌های او به‌سان زندگی‌ای هستند كه به آرامی به پیش می‌روند.
محوری‌ترین موضوعاتی كه اونامونو را به چالش وامی‌دارد مسائلی چون مرگ، جاودانگی، انسان، ایمان، شك و رنج می‌باشد. به نظر او ایمان به معنای پذیرفتن نیست بلكه ایمان را درافتادن می‌داند. او رنج را لمس كردن واقعیت می‌شناسد و این‌گونه توصیف می‌كند: « رنج همانا حس كردن روح است ماده و ذات خود را؛ همانا احساس نفس است از ملموسیت خویش؛ و واقعیتِ بلافصل است. رنج جوهر زندگی و ریشه‌ی تشخص است. زیرا فقط رنج است كه ما را به هیأت تشخص در‌می‌آورد... ».
اونامونو، مفهوم جدیدی از انسان می‌آفریند؛ انسانی كه او را غائیت جهان می‌داند. انسانی كه نه او را در قالب صفت نسبی جا می‌دهد و نه در قالب اسم معنا بلكه او را اسم ذات می­داند. انسانی كه دارای گوشت و خون است. انسانی كه متولد می‌شود، رنج می‌برد و زندگی می‌كند. البته زندگی‌ای كه غایت آن را زیستن می‌داند نه دانستن و انسانی كه تمایز او از حیوان را نه عقل، بلكه احساس و عاطفه‌اش می‌شمارد و ذات انسان را تلاش او برای همیشه ماندن.
خلاصه‌ی كلام اینكه، اونامونو انسان را از ژرفای هستی به پرسش می‌گیرد و به گونه‌ای با شكوه و با نفوذ به درونی‌ترین لایه‌های وجودی انسان و كل زندگی، جهان تازه‌ای از اندیشه به روی انسان‌ها می‌گشاید.
اونامونو، پس از انتشار عمیق‌ترین اثرش «سرشت سوگناك زندگی (درد جاودانگی)» در سال 1914 و در پی مخالفتش با دیكتاتوری پریمودریوا، به جزیره‌ی فوئوته‌ون‌تو تبعید شد و همین امر موجب اشتهار وی در آمریكا گـردید. او پس از بـازگشت از تبعید دوبـاره به ریاست دانشگـاه سالامانكا برگزیده شد اما در 1936 دوباره معزول گشت و سرانجام در همان سال بر اثر سكته‌ی قلبی دار فانی را وداع گفت.
 تفکرات و عقاید او از این نظر که بعد ها زیر بنایی برای مکتبی بزرگ شد، بسیار با اهمیت است. سال ها پیش از آن که مکتب اگزیستانسیالیسم به وجودآید، اونامونو در آثارش به مواردی اشاره کرد که بنیادی برای پایه ریزی این نحله ی فلسفی گردید.
1396/2/2
پر بازدید
1391/3/15: مارسل موس
1391/5/10: نوربرت الياس Norbert Elias
1391/4/18: کلود لوفور(1924-2010)
1391/3/18: معرفی و ارزیابی کتاب/روش شناسی علوم سیاسی
1391/3/21: خوزه ساراماگو‏
آخرین مطالب
1396/3/16: پارسي گرداني انگارگاني واژگان سياسي
1394/10/6: جزوه درس مسائل نیروی انسانی در صنعت
1394/10/6: بررسی مسائل مدیریت دولتی
1394/7/25: فیلسوفان هیتلر
1394/3/9: جزوه درس مسائل مدیریت دولتی در ایران
بدون نظر

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن
کد امنیتیکد
تکرار کد امنیتی حساس به حروف کوچک و بزرگ
مطالب مهم

قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در نظم حقوقی کنونی

            مولف : محمدرضا دلاوری (قاضی دیوان عدالت اداری)

 

مسئولیت مدنی ناشی از افشای اسرار پزشگی در حقوق ایران و حقوق کامن لا

              مولف: محمد حسین دلاوری

سخن برگزیده
شکست خوردگان ديروز، فاتحان امروز را به وجود آورده اند. (ژيلبر سيرون)
شعر
امروز ترا دسترس فردا نیست
و اندیشه فردات بجز سودا نیست
ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست
کاین باقی عمر را بها پیدا نیست
خيام
حدیث
به خطای دیگران شاد مشو که همیشه از تو درستکاری سر نزند. - امام علی(ع)
دمی با حافظ
رواق منظر چشم من آشیانه توست
کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
کنتور
امروز:
    بازدید: 457
    صفحات مرور شده: 473
روز گذشته:
    بازدید: 206
    صفحات مرور شده: 252
جمع کل:
    بازدید: 6423463
    صفحات مرور شده: 21777959