پیوندها
» مركز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري قم
» متون سياسي
» همايش و جشنواره استاني نظام پيشنهادها
» انجمن علوم سياسي ايران
» موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي
» سياست و پژوهش
» دكتر مهدي مطهر نيا
» دكتر مقصود رنجبر
» دكتر مجتبي مقصودي
» بانک اطلاعات نشریات کشور
» پژوهشکده اطلاعات و مدارک علمی ایران
» پایگاه SID - جهاد دانشگاهی
» ایران پژوهش
» زبان انگلیسی سرایان
» جامعه مترجمان رسمی ایران
» دکتر داود فیرحی
» دکتر نجف لک زایی
» علمی کاربردی استانداری قم
» گردونه(دانشجویان ارشد مجازی دانشگاه تهران)
» فدراسيون گلف
جستجو
 فارسی :: انگلیسی
زندگي سراسر حل مسئله است
صفحه اول  >> مقالات >>
سیاست روز :: سایت شخصی دکتر رضا دلاوری | اندیشه سیاسی ابوالعَلاء مَعَرّی
اندیشه سیاسی ابوالعَلاء مَعَرّی
موضوع: سياسي

ابوالعلای معرّی (۳۶۳-۴۴۹ق) از دانشمندان بزرگ نابینا در سده ۴و۵ قمری است که به رغم نابینایی شهرت جهانی کسب کرده است. وی با سخت‏کوشی و استفاده از فرصت‏ها توانست در ادبیات عرب، قرآن کریم و اخلاق و عرفان به مدارج بالایی برسد.
از ابوالعلاء معری کتاب های زیادی به یادگار مانده است که بعضی از آن ها چاپ شده و بعضی به چاپ نرسیده و در پی جنگ های صلیبی و سقوط معرة النعمان از میان رفته است.
ابوالعلاء آثار بسیار زیادی دارد که گاهی تعداد آن را بالغ بر صد عنوان تخمین می زنند، این آثار که در موضوعات گوناگون گردآمده، عموماً همراه با التزام صنایع ادبی، مراعات ترتیب الفبایی و نوعی تقید در نگارش است.
در بسیاری از کتب وی به شیوه ای غریب و از زبان پدیده ها و موجودات مختلف چون سور قرآن، ملائک و گاهی حیوانات مختلف به نقد و بررسی مسائل گوناگون پرداخته شده است

سياست و حكومت در زمانهِ ابوالعلا بازاري آشفته داشته است. دنياپرستي و رفاه زدگي و ظلم و ستم حاكمان و غفلت و بي خبري مردم، او را به فرياد آورده است. در نظر او جامعه اي كه نتوان در آن سخن حق گفت و اجتماعي كه با شنيدن سخن حق، انگ الحاد و كفر بر گوينده مي زند به هيچ نمي ارزد:

خداوند آن قوم را لعنت كند كه هرگاه سخناني راست با آنان مي گويي، 
مي گويند: كافر شده است.
در چنين جامعه اي فيلسوف دردمند به رنجي مبتلاست كه درماني ندارد:
من به درد قديمي كلمهِ " قال" گرفتار آمده ام.
و اين دردي كهنه است كه طبيبان از درمان آن عاجزند.
مجال تنگ و خستگي آور است. چه بسيار امت ها و ملت ها 
كه راهبران آنها به چيزي جز صلاح و مصلحت آنان فرمان نمي دهند.
اين واليان بر رعيت ستم مي آورند و با او حيله مي كنند 
و از مرز مصلحت او درمي گذرند و حال آن كه بايد نگاهبانان مصالح او باشند.
و از اين روست كه مردمان را پند مي دهد كه به حضور در دستگاه نيرنگ سياستمداران دغلكار رغبت نورزند: 
توحيد پيشه كن و خداوند يكتا را بپرست، 
زيرا پروردگار تو يگانه است، و به معاشرت واليان رغبت نداشته باش.
و صراحتاً مي گويد كه:
مردمان را در آشوب ها گمراه ديده ام:
يا معتزلي اند و يا از مرجئه به شمارند.
پادشاهان اينان اهل عيش و عشرت اند 
و كارگزاران، واليان مخارج.
همت پيشواي آنان اين است كه مالي را غارت كند
يا حرامي را مرتكب شود و حرمتي را هتك كند. 
فلسفهِ ابوالعلاي معري اگرچه بياني صريح، جذاب و عميق دارد و در بسياري از مواضع با ژرف نگري خاص به تحليل حيات آدمي مي پردازد و در ارائهِ درمان و راه حل مشكلات جوامع و نيز راه هاي اصلاح و تهذيب مردمان سعي تمام و مخلصانه دارد، در برخي موارد نيز نقدپذير و قابل مناقشه است. بررسي اين موضوع فرصت و مجال ديگري مي طلبد. اما آنچه قاطعانه و صريح دربارهِ محتواي فلسفه و انديشه هاي او مي توان گفت اين است كه او به هيچ روي ملحد، شكاك و پوچ گرا نبوده است. پيام اصلي و مكرر فلسفهِ او، روآوردن به توحيد راستين و سعي در تهذيب ارواح و ايجاد جامعه اي سالم، عدالت جو و متفكر است. دعوت به تفكر و ژرف انديشي روح فلسفهِ اوست.

ﯾﺳوﺳون اﻷﻣور ﺑﻐﯾر ﻋﻘل.         ﻓﯾﻧـﻔذ أﻣــرھم و یقال:ساسه

به مردمی سیاستمدار می گویند که کارها را نابخردانه انجام می دهندو خود سرانه عمل می کنند

وجه تشابه دانته و ابوالعلاء:

اما وجه تشابه ابوالعلاء و دانته اين است كه دانته شاعر معروف ايتاليائي- ابي العلاء را بعنوان راهنماي خويش معرفي ميكند و به كمك او به طبقات دوزخ راه مي‌يابد آنگاه به بهشت قدم مي گذارد.
در كتاب كمدي الهي دانته در توصيف بهشت و دوزخ و شرح نعمت ها هنرنمائي كرده و بزرگان معاصر خود را در اماكن گوناگون اينجا و آنجا به تصویر مي كشد و درباره وضع شان با آنها گفت و گو مي كند و از عواملي كه آنها را به آنجا كشانده آگاه مي شود. وسعت انديشه و تصور او و قدرت تعبير او اين قصيده را كه يكي از بهترين نمونه‌هاي ادبيات است دقيقا هم پايه « رسالةالغفران » ابي العلاء قرار ميدهد. وي درباره حركتهاي فكري و كوششهاي دوران گذشته مدح يا انتقاد كرده و ميتوان گفت كه همين مضمون نیز در رسالةالغفران ابي العلاء مضمون بكار رفته است كه :

  1. هر دو مردم بهشت را گروه گروه معرف ميكنند و أهل دوزخ را فرد فرد.
  2. هر دو شاعر كتاب خود را براي اظهار قدرت أدبي و ابراز اطلاعات تاريخي و تعبير و تفسير فلسفه ديني وسيله قرارميدهند.
  3. هر دو شاعر در بهشت و دوزخ اشخاصي را ملاقات ميكنند كه در لابلاي تاريخ زندگي ميكرده و بيش از آنها مي‌زيسته كه آنها يا از إنس بودند و يا از جن.

دانته در اين مورد كاملا تحت تأثير كلام ابي العلاء است كه مي گويد افراد قبل از خود را مورد سؤال قرار داده كه بيش از مسيح زندگي مي‌كرده‌اند مانند سقراط و افلاطون و ارسطو و ژول ورن و سزار و گروهي ديگر را كه پس از مسيح بودند مثل ابن سينا و صلاح الدين ايوبي . ذكر اعراف در شعر دانته نشانگر اين است كه از مفاهيم اسلامي استفاده ميكرده و اعراف ديواري است ميان بهشت و دوزخ و كساني به آنجا برده ميشوند كه سزاوار آتش نيستند و ابي العلاء نيز لغت اعراف را در رسالةالغفران خود بكار برده و شعراي هجو گوي را در آنجا قرار مي دهد.
دانته dante اليكيري Alighieri بزرگترين شاعر ايتاليائي در فلورانس متولد سال 1321 م. داراي تحصيلاتي دامنه‌دار است از آثار او كمدي الهي- ضيافت آهنگ ها بزبان ايتاليايي و سلطنت به زبان لاتين است وي در سياست زادگاه خود عاملي مؤثر بود، نوشته‌هاي دانته در آثار أدبي ايتاليا و سراسر اروپا بسيار مؤثر و جا افتاده است .

گفته می‌شود شمار تصنیفات معری از 100 می‌گذرد. آثار او در زمینه‌های گوناگون لغت، ادب و نقد گرد آمده است. بسیاری از آثار او در پیجنگ‌های صلیبی و سقوط معره نعمان از میان رفت، ولی مهم‌ترین آثاری که از او به دست ما رسیده عبارتند از:

آمرزش، ابوالعلاء معری‌، تهذیب‌ و ترجمه‌ عبدالمحمد آیتی‌، تهران، اشرفی، ۱۳۴۷، ۱۳۰ص.

ابوالعلاء معری‬‬ (به همراه گزیده‌ای از متون)‬، یوحنا قمیر، ‏‫ترجمه حکیمی‌تهرانی، ‏‫با مقدمه و ویرایش سیدعباس ذهبی، تهران، ‏‫بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه‬، ‏‫۱۳۹۱، ۱۶۸ص.
اشارات ابو‌العلاء‌ معری، به انتخاب شکیبا ماهیار، تهران، الهام، ۱۳۹۰، ۹۸ص.
اشعار ابوالعلا معری، ترجمه منظوم و منثور امیرچناری، تهران، زوار، ۱۳۸۵، ۲۷۲ص.
حدیقة الحیوان فی لزومیات ابی العلاء المعری، الیاس سعدغالی، بی جا، بی نا، ۲۹۲ص.
دیوان‌ ابن‌ ابی‌ حصینیة …، سمعه‌ و شرحه‌ ابوالعلاء المعری، حققه‌ محمد اسعد طلس‌، بیروت، درا صارد، ۱۹۹۹م، ۲ جلد.
دیوان ابوالعلاء المعری، بیروت، المرکز الثقافی اللبنانی‏‫، بی جا، ۲ جلد.
دیوان سقط الزند ابوالعلا المعری، شرح و تعلیق یحیی شامی، بیروت، دارالفکر العربی، ۲۰۰۴م، ۲۵۶ص.
رسائل ابی العلا المعری، بغداد، مدرسه اکسفورد، بی نا، ۱۵۲ص.
رسائل ابی‌العلاء‌المعری مع شرحها، احمد بن عبدالله ابوالعلاء المعری، بیروت، عالم‌الکتب‏‫، ۱۴۰۴ق، ۳۶ص.
رساله الغفران‌، ابوالعلاء معری‌؛ ترجمه‌ حیدر شجاعی‌، تهران، فردوس، ۱۳۷۹، ۱۴۷ص.
رساله الغفران، ابوالعلاءالمعری؛ شرح و ایجاز کامل کیلانی، قاهره، مطبعه المعارف و مکتبتها بمصر‏‫، بی جا، بی نا.
رساله‌ الملائکته‌، املاء ابی‌ العلاء احمد بن‌ عبدالله ‌بن‌ سلیمان‌ التنوخی‌ المعری‌؛ عنی‌ بتحقیقه‌ و شرحه‌ و ضبطه‌ و معارضته‌ محمد سلیم‌ الجندی‌، بی¬ جا، بی¬نا، ۳۰۰ص.
السفر الثانی‌، شروح‌ سقط الزند، آثار ابی‌العلاء المعری‌، قاهره، بی‏نا.
سقط الزند، ابوالعلاء المعری‌، شرحه‌ احمد شمس‌الدین‌، بیروت، بی‏نا، ۴۲۴ص.
شرح‌ التنیر علی‌ سقط الزند، لابی‌ العلاء المعری، شارح‌ ابن‌ طاهر النحوی، بیروت،
شرح فارسی دیوان ابوالعلا معری (سقط الزند)، محمود ابراهیمی، سنندج، دانشگاه کردستان، ۱۳۸۱، ۵۳۹ص.
شرح لزوم مالایلزم لابی العلاء المعری احمدبن عبدالله بن سلیمان التنوخی، طه حسین، قاهره، ابراهیم الابیاری، بی تا، ۱۹۵ص.
شروح‌ سقط الزند، لابی‌ زکریا یحیی‌بن‌ علی‌ التبریزی‌، ابی‌محمد عبدالله ‌بن‌ محمد البطلیوسی‌، ابی‌الفضل‌ قاسم ‌بن‌ حسین‌ الخوارزمی‌، القاهره‌، الدار القومیه‌ للطباعیه‌ و النشر‏‫، ۱۹۴۵م‬‏‫.
ضرام السقط فی شرح سقط الزند(شرح دیوان ابوالعلاء المعری)، ملامحمد خراسانی، تبریز، دارالطباعة دارالسلطنه تبریز، ۱۲۷۶ق.
الغفران‌، لابی‌ العلاء معری‌، تحقیق‌ و درس‌، تالیف‌ بنت‌الشاطی‌، مصر، بی نا، ۳۵۱ص.
لزوم‌ مالایلزم‌: اللزومیات، ابوالعلاء المعری‌، بیروت، دار صادر، ۲ جلد.
اللزومیات‌ او لزوم‌ مالایلزم‌، الشاعر ابی‌ العلاء المعری‌؛ وقف‌ علی‌ طبعه‌ و علق‌ علبه‌ شرق‌ یوضح‌ مبهمه‌ و یعرب‌ معجمه‌ عزیز افندی‌ زند، مصر: مطلبعه‌ المحروسه‌، ۱۸۹۱م.
اللزومیات‌، لابی‌ العلاء المعری‌، حققه‌ و اشرف‌ علی‌ طباعته‌ جماعته‌ من‌ الاخصائیین‌، بیروت، ۲ جلد.
مختارات من ابی العلاء المعری، بیروت، مکتبة صادر، بی نا، ۹۶ص.
منظومه‌ ابوالعلای‌ معری‌، اثر آوتیک‌ ایساهاکیان، ترجمه‌ آلک‌ خاچادوریال‌، بی جا، بی نا، ۴۴ص.
المهرجان ‌الالفی لابی العلاء المعری یشتمل علی وصف المهرجان الذی اقامه…، ابوالعلاء المعری، بیروت، دار صادر، ‏‫‏‏۱۴۱۴ق، ۳۹۷ص.
نثر ابی‌العلاء المعری دراسه فنیه، صلاح رزق، قاهره، درا غریب، ۱۴۲۷ق، ۲۸۵ص.
نظرات جدیده فی غفران ابی العلاء، عمرموسی‌ باشا، دمشق، طلاس، ۱۹۸۹م، ۳۱۲ص.
النظریة الخلیفة عند ابی‌ العلاء المعری‌ بین‌ الفلسفة والدین‌، سنا خضر، اسکندریه، دارالوفاء لدنیا، ۱۹۹۹م، ۴۰۶ص

 

 

1392/10/29
پر بازدید
1391/3/15: مارسل موس
1391/3/12: تیون ون دایک
1391/5/10: نوربرت الياس Norbert Elias
1391/4/18: کلود لوفور(1924-2010)
1391/3/18: معرفی و ارزیابی کتاب/روش شناسی علوم سیاسی
آخرین مطالب
1397/11/21: انسان بي نقص
1397/11/21: درس‌گفتارهای عدالت همراه با مایکل سندل
1397/10/3: مغالطه‌هاي پر كاربرد
1397/10/1: هرتزوگ نوشته سال بلو
1397/10/1: رولشتاین اثر سال بلو
ردیفنظر
1 tiweeno [1399/3/27]
Viagra Us Pharmacy Fedex Delivery https://bbuycialisss.com/ - brand cialis online Levitra Generico Prezzo buy cialis online canada Order On Line Amoxicilina Amoksibos Direct Amex Accepted
پست الکترونیکی: tiweeno@aymail.xyz

نام
پست الکترونیکی
وب سایت
متن
کد امنیتیکد
تکرار کد امنیتی حساس به حروف کوچک و بزرگ
مطالب مهم

قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری در نظم حقوقی کنونی

            مولف : محمدرضا دلاوری (قاضی دیوان عدالت اداری)

 

مسئولیت مدنی ناشی از افشای اسرار پزشگی در حقوق ایران و حقوق کامن لا

              مولف: محمد حسین دلاوری

سخن برگزیده
انسان هيچ وقت به اندازه آن خود راگول نمی زند که خيال می کند ديگران را فريب داده است. (روشفوکو)
شعر
گر می نخوری طعنه مزن مستانرا
بنیاد مکن تو حیله و دستانرا
تو غره بدان مشو که می مینخوری
صد لقمه خوری که می غلام‌ست آنرا
خيام
حدیث
عالی ترين درجه علم آن است که با عمل توام باشد. - امام علی(ع)
دمی با حافظ
ساقیا آمدن عید مبارک بادت

وان مواعید که کردی مرواد از یادت

در شگفتم که در این مدت ایام فراق

برگرفتی ز حریفان دل و دل می‌دادت
کنتور
امروز:
    بازدید: 348
    صفحات مرور شده: 391
روز گذشته:
    بازدید: 402
    صفحات مرور شده: 424
جمع کل:
    بازدید: 7134745
    صفحات مرور شده: 22678703